Aproape jumatate dintre copiii din Romania au fost la un moment dat victime ale bullying-ului, iar peste 51% dintre copiii chestionati spun ca scoala nu ia in serios acest fenomen, arata studiul „Fenomenul bullying in unitatile de invatamant”, publicat de Asociatia Telefonul Copilului.
Bullyingul este o forma de abuz aparte care se manifesta printr-un comportament agresiv, intentionat, repetat asupra aceluiasi copil, iar in relatiile interpersonale se caracterizeaza prin dezechilibru de forte.
Studiul „Fenomenul bullying in unitatile de invatamant”, primul de acest tip din Romania, arata ca 46% dintre copiii romani au fost la un moment sau altul victime ale bullying-ului, 53% fiind fete si 47% baieti.
Astfel, 72,14% dintre respondentii victime ale fenomenului spun ca s-au confruntat cu un comportament de tip bullying indirect, caracterizat prin vorbe/ comentarii urate, neadevarate despre ei, familie, statut social sau etnie, 59,42% au primit porecle, 47,34% au fost ignorati /lasati in afara grupului, 43,32% au primit lovituri, palme, imbranceli, iar 32,29% au fost amenintati.
Trei sferturi dintre copiii care au fost victime au confirmat prezenta unui martor in situatia de bullying in care s-au aflat, iar 53% dintre respondenti, in calitate de martori, au incercat sa ajute un alt copil, in timp ce 14% nu au intervenit, 13% au spus profesorilor si 11% s-au temut sa intervina. Studiul a mai aratat ca in 76,49% dintre copii au experimentat stari negative in timpul actiunilor de bullying, precum: furia, tristetea, singuratatea, rusinea, iar 22,06% au fost indiferenti sau chiar s-au distrat pe seama atitudinii celorlalti.
Jumatate dintre victimele bullyingului au fost agresati „de un singur copil”, in timp ce 47,24% au fost agresati „de un grup de copii” si tot jumatate dintre copiii intervievati au afirmat ca au fost agresati de cateva ori pe an, 17,23% in fiecare saptamana, 13,2% in fiecare zi si 11,92% in fiecare luna. „57,65% dintre respondenti au confirmat ca actiunea de bullying a avut loc in sala de clasa, 33,17% pe coridor, 32,53% in curtea unitatii de invatamant, 29,31% in apropierea unitatii de invatamant, 29,15% in mediul online, 20,77% pe terenul de sport, 14,17% pe telefonul mobil prin mesaje de tip SMS si 10,15% in grupul sanitar din unitatea de invatamant. De asemenea 51,80% dintre elevi au raspuns ca au fost victime ale fenomenului bullying in mediul online (retele de socializare, e-mail)”, rezulta din studiu.
Directorul executiv al Asociatiei Telefonul Copilului, Catalina Florea, precizeaza ca este alarmant faptul ca mai mult de jumatate dintre copiii chestionati (51,45%) au raspuns ca scoala nu ia fenomenul bullying in serios, fapt identificat si in situatiile inregistrate la telefonul copilului – 116 111.
„S-a observat si ca elevii nu sunt obisnuiti cu actiuni de prevenire/ de informare cu privire la acest fenomen, ei nefacand distinctia intre prevenire si sanctiune. Copiii au admis ca sanctiunile au caracter temporar, insa nu rezolva problemele pe termen lung. Mai mult decat atat, doar 2,15% dintre respondenti au considerat importanta prezenta consilierului scolar ca resursa de prevenire. (…) In consecinta, apreciem drept vitala coagularea tuturor factorilor de decizie in vederea implementarii in toate unitatile de invatamant din Romania a unui program eficient si continuu de prevenire a fenomenului bullying”, a declarat Catalina Florea.
Studiul a mai aratat ca doua treimi dintre copii isi doresc sa beneficieze de sprijinul parintilor intr-o situatie de bullying, insa la fel de mare este si procentul celor nu le-ar cere ajutorul, iar un numar similar dintre victime au declarat ca parintii lor nu cunosc situatia cu care ei se confrunta si asta pentru ca le este rusine, se tem de razbunarea agresorilor, nu cred ca adultii ii pot ajuta, nu vor sa fie etichetati ca tradatori sau pentru ca le este teama de reactia parintilor.
Trei sferturi dintre respondenti au afirmat ca ar raspunde prin agresiune unei situatii de tip bullying. Studiul „Fenomenul bullying in unitatile de invatamant din Romania” a fost realizat in cadrul proiectului „Bullying – de la hartuirea verbala la hartuirea fizica in randul copiilor”, finantat de Petrom in cadrul competitiei de proiecte „Idei din Tara lui Andrei”. Colectarea datelor a avut loc in perioada martie – iunie 2014, pe un esantion de 2.000 de elevi.
Sursa: Mediafax