Vicepresedintele PNL pentru regiunea Nord – Est, deputatul de Suceava Ioan Balan, considera ca proiectul unei autostrazi care sa uneasca Chisinau de Satu Mare prin Iasi si Suceava, sustinuta si de presedintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, ar fi benefica pentru romanii din trei tari.
Balan a declarat, marti, ca de la podul de flori este important sa se treaca la proiecte curajoase, care sa realizeze interconectarea romanilor din nord-estul tarii, al celor din Republica Moldova si al celor din nordul Bucovinei cu Europa prin constructia unei autostrazi Chisinau – Satu Mare prin Iasi si Suceava.
El a spus ca acest proiect este prioritar pentru dezvoltarea acestei zone care are nevoie de un program complex de investitii publice.
„Liderii liberali din judetele din regiunea nord-est au convenit ca pentru judetele din aceasta zona este nevoie de un program complex de dezvoltare in care constructia de autostrazi si drumuri expres sa fie o prioritate. Infrastructura de transporturi este motorul dezvoltarii”, a spusIoan Balan.
El a aratat ca actualul guvern PSD condus de Victor Ponta este lipsit de viziune in ceea ce priveste dezvoltarea regiunii de nord est si ca trateaza „cu prea multa usurinta si superficialitate” viitorul a peste patru milioane de romani din aceste sase judete, dar si al romanilor din Republica Moldova sau Ucraina.
„Mai direct spus, pe Victor Ponta nu-l intereseaza aceasta zona unde nu vedem investitii de cand a venit la putere. PSD si Victor Ponta isi doresc ca in Moldova sa fie cat mai multi asistati social pentru ca asa cred ca isi mentin electoratul, dar nu vad ca saracia i-a impins pe cei mai multi sa plece sa lucreze in afara tarii, iar depopularea Moldovei va avea consecinte negative”, a declarat vicepresedintele liberal.
Ioan Balan sustine ca regiunea de nord-est are nevoie de un program de mari investitii publice in special in ceea ce priveste infrastructura rutiera si conectarea ei cu reteaua de autostrazi din vestul Europei.
„Chiar discutiile cu presedintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, care a fost la Suceava saptamana trecuta, au evidentiat nevoia unei interconectari intre Chisinau si reteaua de autostrazi din vestul Europei care sa treaca prin Iasi si Suceava”, a declarat Ioan Balan.
Vicepresedintele liberal a spus ca inca o data se confirma necesitatea finantarii autostrazii nordului Satu Mare-Suceava-Chisinau care se va lega la autostrada M3 din Ungaria.
„Podul de flori e important ca simbol, dar trebuie sa depasim simbolistica si sa ne apucam de treaba. Salutam initiativa presedintelui Republicii Moldova de a face parte din acest proiect pentru o autostrada Chisinau-Satu Mare. Aceasta autostrada va scoate din izolare o zona foarte mare formata din nordul si estul Romaniei si va genera crestere economica intr-o perioada scurta de timp. O asemenea investitie este benefica si Republicii Moldova, dar si romanilor din nordul Bucovinei. Romanii din Ucraina si Republica Moldova vor fi mai aproape de Uniunea Europeana”, a spus Balan.
El considera ca este nevoie in politica de intelepciune, dorinta si curaj prin asumarea unui proiect de aceasta anvergura pe care liberalii il asuma.
„Nu poti sa vorbesti de apropierea cu Republica Moldova fara sa ai calea pe care sa o faci. E nevoie de curaj, decizie si consecventa. Ce am vazut la Guvernul Ponta sunt doar decizii, asumari prin demisie, lucruri care nu s-au intamplat. Aceasta autostrada nu e un capriciu nici al presedintelui Nicolae Timofti, nici al liderilor politici si administrativi din Republica Moldova si din nordul si nord-estul Romaniei, ci este o necesitate. E singura cale ce deschide aceasta zona geografica catre vest, care inseamna Europa, care inseamna dezvoltare”, a spus Ioan Balan.
Vicepresedintele liberal a mentionat ca proiectul autostrazii nordului este complementar proiectului autostrazii Iasi – Targu Mures si ca un program de investitii in infrastructura rutiera in regiunea nord est va genera cresterea economica a intregii zone.
„Investitiile in infrastructura rutiera vor oferi oportunitati economice atat directe, in cadrul constructiei autostrazii, cat si indirecte, prin crearea unei infrastructuri competitive pentru atragerea de noi investitori in zona”, a mai spus liderul liberal.
Ioan Balan a explicat ca autostrada nordului a fost inclusa in proiectele guvernamentale din 1996, cand prin Legea 71/1996 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national, una din autostrazile prevazute era Cluj-Napoca – Dej – Bistrita – Suceava – Botosani – Stefanesti, iar in anul 2006 Guvernul a propus un nou plan aprobat prin Legea 363/ 2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea I – Retele de transport in care se propune autostrada Petea – Satu Mare – Baia Mare – Miresu Mare – Dej – Bistrita – Vatra Dornei – Suceava.
Aceasta autostrada este inclusa si in Strategia pentru transport durabil a Guvernului Romaniei, pe perioada 2007-2013 si 2020, 2030 in tabelul de concordanta privind proiectele prioritare in domeniul rutier, identificate de Romania impreuna cu Uniunea Europeana, care urmeaza a fi realizate pana in anul 2015 si in continuare.
„Din nefericire, actualul guvern, asa cum ne-am obisnuit, nu tine cont de ceea ce s-a aprobat pana acum si a eliminat din prioritatile infrastructurii rutiere aceasta autostrada care este necesara milioanelor de romani din aceasta zona”, a declarat Ioan Balan.
El a mai spus ca pentru PNL este o obligatie asumarea ca prioritate a acestui proiect.
Sursa: Mediafax