Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, vehiculează tot mai mult ideea organizării de concursuri pentru ocuparea funcțiilor de directori sau directori adjuncți pentru școlile din România, dar și pentru ocuparea funcțiilor de inspectori școlari. Se preconizează ca mai întâi să fie organizat concursul pentru inspectorii școlari generali și adjuncți, în lunile martie-aprilie. Astfel, în urmă cu aproximativ o lună, prezent la o emisiune TV, la postul B1,
Sorin Cîmpeanu a anunțat că pe 9 ianuarie au fost schimbați din funcție aproximativ 4.300 de directori de școli, la nivel de țară, deși e impropriu spus că au fost schimbați, deoarece marii majorități le-au fost prelungite mandatele.
„4.250 de directori au fost schimbați pe 9 ianuarie odată cu expirarea mandatului. Dintre aceștia, 796 sunt persoane noi. Restul, între 796 și 4.250 sunt directori care și-au continuat activitatea”, a precizat Ministrul Educației.
Totodată, Sorin Cîmpeanu a specificat că se ia în calcul și varianta ca școlile să fie conduse de către un director educațional și de un city manager, ca în cazul primăriilor. După aproximativ o lună, zilele trecute, Ministrul Educației a discutat din nou despre concursul pentru directorii de școli, declarând pentru Europa FM că este esențial „să ai conduceri în școli selectate pe criterii relevante și obiective”.
„Este un element esențial, dacă vrei să faci evaluare. Pentru că, în orice sistem, directorul unei școli va fi implicat în evaluarea cadrelor didactice pe criterii de performanță, legate de criteriile de performanță ale elevilor”, a subliniat Cîmpeanu.
În ceea ce privește titularizarea cadrelor didactice, Ministrul Educației agreează ideea titularizării pe perioadă determinată, fiind convins că există „voință politică” pentru a schimba titularizarea pe perioadă nedeterminată în titularizare pe perioadă determinată.
”Nevoia de evaluare a cadrelor didactice pe criterii de performanță, indisolubil legată de performanța elevilor, este un lucru foarte clar. Asta este marea provocare, lucrurile trebuie schimbate… Trebuie să ai și cu cine, pentru că sunt 220.000 de profesori. Întâi trebuie să clarificăm la nivel macro managementul de sistem: relația dintre minister, inspectorate, școli și autorități locale. Cine ar face evaluarea? Inspectoratele de acum?”, a precizat ministrul Educației.
Profesorul Mircea Miclea, ministru al Educației în perioada 2004-2005, susține că profesorii ar trebui selectați de directori pentru a asigura calitatea actului educațional. În prezent, profesorii sunt angajații sistemului, nu ai școlii, ca urmare directorii nu au nicio putere în selectarea resursei umane. Școala, condusă de Consiliul de Administrație, ar trebui să fie actorul principal în sistemul de educație, este de părere Mircea Miclea.
„Pentru că profesorii nu sunt angajații școlii, ci profesorii sunt angajații sistemului național de educație, degeaba părinții semnalează că un profesor este incapabil, directorul nu poate decât să ridice din umeri. Nu e angajatul lui”.
Rămâne de văzut dacă se va concretiza dorința Ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, de a se organiza concursuri pentru funcțiile de inspectori școlari și directori de școală, ținând cont că singurul concurs organizat în acest domeniu, după foarte mulți ani, a fost cel din 2015.
Cum până în acest moment nu există informații clare despre organizarea concursului de ocupare a funcțiilor de inspectori, preconizat a se desfășura în perioada martie-aprilie, ar putea exista semne de întrebare sau suspiciuni în legătură cu aceste concursuri.