Ziua de vineri, cea de a sasea a Festivalului International de Teatru ”Atelier”, ne-a mangaiat intai urmele de inocenta pe care le mai avem in suflet (puse bine la adapost in fata atacului zilnic al lumii concrete), pentru ca la sfarsit sa ne administreze o doza-soc de ”iarba”, amestecata cu Ecstasy si cocaina, purtandu-ne, ametiti, printr-un univers in care culorile si senzatiile se amesteca ca si cum in creiere ni s-ar fi produs un scurtcircuit.
”Mantaua” – unul dintre cele mai bune spectacole din festival
Unul dintre cele mai bune spectacole ale editiei a XVI-a a festivalului a fost ”Mantaua” dupa Gogol, produs de doi super-actori ai teatrului Credo din Sofia (Bulgaria) – Nina Dimitrova si Vassil Vassilev-Zuek. Spectacolul este o demonstratie a puterii simplitatii. Redus la esenta atat ca dialog, cat si ca scenografie, spectacolul le lasa actorilor spatiu sa se desfasoare si sa isi demonstreze virtuozitate, ceea ce acestia fac cu prisosinta.
De altfel, Nina Dimitrova si Vassil Vassilev-Zuek, au primit pana acum nu mai putin de patru premii pentru interpretare, iar ”Mantaua” a primit 8 premii internationale pentru cel mai bun spectacol. Povestea, trista dar si amuzanta, se leaga in jurul unei fantome, a unui functionar si a unei mantale, dar vorbeste, de fapt, despre aparente, despre rolul si importanta statutului social, si, mai ales, despre libertate.
”Visul marelui arbore” – Povestea omului care se viseaza arbore
Dupa ce anul trecut ne-a spus povestea ”panzei de paianjen”, de data aceasta japonezul Hikaru Otsubo a revenit pe scena Teatrului Municipal Baia Mare cu un nou spectacol de dans butoh: ”Visul marelui arbore” de Gonji Otsubo (tatal regizorului, coregrafului si dansatorului).
Dansul butoh, traditional in Japonia, are ca idee centrala credinta ca energia Pamantului ne invadeaza corpul prin talpi, ne umple trupul si face, astfel, posibil dansul. Chiar daca greu de inteles pentru majoritatea europenilor, acest gen de arta impresioneaza prin poezie, iar povestile pe care incearca sa le spuna tradeaza o sensibilitate tipic nipona, in care granitele dintre om, regnul animal, cel vegetal si cel mineral sunt sterse, caci, la urma urmei, sufletele noastre sint libere sa calatoreasca oriunde vor.
Asa este posibil ca Hikaru Otsubo sa se intrebe, prin intermediul dansului, cum ar fi posibil ca el sa ajunga un copac mare si batran, sau sa iincerce sa patrunda in universul interior al acestuia si sa-i afle gandurile.
”Monged” – Lumea filtrata prin creiere scurtcircuitate
Dintr-o cu totul alta lume vine spectacolul care a incheiat seara de vineri, prezentat de Teatrul ”La Scena” din Bucuresti in Sala Studio. ”Monged” (”Cu creierii varza”) de Garry Duggan, in regia Verei Ion, este povestea amorala a trei tineri care, timp de vreo doua zile, trec prin toate senzatiile tari provocate de consumul de droguri, senzatii pe care le transmit spectatorilor cu lux de amanunte, astfel incat acestia au impresia ca le traiesc ei insisi.
Nu ni se spune de ce Bernard, Ray si Dave aleg drumul drogurilor, poate din pricina nesigurantei si violentei acestei lumi, sau poate doar din plictiseala. Personajele nu sunt eroi, dar nu sunt nici ostracizate, practic notiunile de bine si rau nu exista.
Ceea ce se realizeaza prin text, mimica, gesturi si miscare (scenografia este aproape inexistenta) sunt tomografiile creierelor scurtcircuitate, ”muci” sau ”cu sinapsele f…te”, care percep lumea distorsionat sau chiar ajung sa o recreeze prin halucinatii.
Ciocnirea dintre realitatile subiective ale personajelor si lumea obiectiva – cu iubitele, experientele sexuale, relatiile de la serviciu, intalnirile cu cei din lumea interlopa etc. – se produce permanent, dar baietii aleg, inca si inca o data, mult mai fascinanta lume nascuta in mintile lor de substantele interzise.
Cu partituri incarcate, cei trei tineri actori (Alexandru Potocean, Alexandru Fifea si Sorin Poama) au facut fata cu brio provocarii textului, in special cel din urma remarcandu-se prin excelenta redare a unei oarecare priviri copilaresti, ceruta de rol si asumata de interpret.
CITESTE SI:
Ziua 5: Festivalul „Atelier” testeaza limitele rezistentei spectatorilor la tristete si angoasa – spectacolele „ESC” si „Eden”
20 iunie 2008
Ziua 4: Festivalul de teatru „Atelier” isi indeamna spectatorii la libertate si visare – spectacolele „Cyrano de Bergerac poate…” si „Portugalia”
19 iunie 2008
Joi, 19 iunie, ora 19.15
„Istoria comica a doctorului Faust”, piesa a Teatrului Baia Mare transmisa in direct pe TVR Cultural
18 iunie 2008
Ziua 3: Festivalul „Atelier” Baia Mare imbina teatrul cu literatura si filmul
18 iunie 2008
Ziua 2: Festivalul „Atelier” isi poarta spectatorii prin stari de spirit contradictorii – spectacolele „Caligula” si „Fixed Wheel”
17 iunie 2008
Dramaturgia, in concurenta cu fotbalul
Festivalul de teatru „Atelier” a luat startul pentru a treia oara in Baia Mare
16 iunie 2008
Regal de teatru in Baia Mare pentru o saptamana
Festivalul International de Teatru ”Atelier” Baia Mare, 15 – 22 iunie 2008 – Programul spectacolelor
6 iunie 2008
Sursa: Anca Goja