La 17 mai, se marchează Ziua internaţională a telefonului copilului (International Child Helpline Day), zi stabilită de alianţa internaţională Child Helpline International (CHI).
Serviciile „telefonul copilului” ascultă, oferă consiliere specializată şi îndrumă copiii către servicii de asistenţă socială relevante pentru acele situaţii care impun intervenţie în regim de urgenţă. Numărul apelurilor către serviciile „telefonul copilului” continuă să crească. Acest lucru demonstrează faptul că linia telefonică de asistenţă gratuită reprezintă un instrument de sprijin vital într-o lume în schimbare. Nu în ultimul rând, aceste serviciile atrag atenţia permanent asupra problemelor la zi cu care se confruntă copiii, prin intermediul campaniilor de educare şi conştientizare desfăşurate.
În acest an, pandemia COVID-19 a blocat o treime din populaţie la nivel mondial şi a închis şcolile, afectând peste 1,5 miliarde de copii. Drept urmare, Child Helpline International şi-a îndreptat acţiunile în direcţia solicitării guvernelor, comunităţii internaţionale şi liderilor din fiecare sector să răspundă de urgenţă, printr-un efort unit, la protejarea copiilor împotriva riscului crescut de violenţă, exploatare şi abuz, ca parte a răspunsului la consecinţele ce derivă din existenţa COVID-19.
Prin cei 173 de membrii, care reprezintă organizaţii în 142 de ţări şi teritorii din întreaga lume şi care desfăşoară activităţi pentru a pune capăt violenţei împotriva copiilor, Child Helpline International îşi asumă continuarea pledării pentru investirea în soluţii eficiente de protecţie a copilului şi informarea asupra resurselor tehnice disponibile şi a îndrumărilor pentru factorii de decizie, părinţii, îngrijitorii şi copiii înşişi. CHI va susţine profesioniştii umanitari pentru protecţia copilului, care depun eforturi non-stop pentru siguranţa copiilor în aceste perioade fără precedent, se menţionează în materialul „Violenţa împotriva copiilor: o criză ascunsă a pandemiei COVID-19”, publicat pe www.childhelplineinternational.org.
În România, Asociaţia Telefonul Copilului a fost înfiinţată în 2006, după finalizarea funcţionării serviciului 0800 8 200 200, timp de 5 ani, în cadrul programelor Phare finanţate de Uniunea Europeană, fiind promovat prin intermediul campaniilor „Casa de Copii nu e acasă” şi „Drepturile copilului sunt lege”. Este o organizaţie neguvernamentală, non-profit, al cărei scop este acela de a proteja copiii împotriva oricărei încercări de încălcare a drepturilor lor şi împotriva oricărei forme de abuz. Povestea de succes a activităţi Asociaţiei şi a numărului gratuit pentru copii se datorează în totalitate apelanţilor, care au contactat în număr mare serviciul „telefonul copilului” şi au făcut ca acesta să îşi continue existenţa şi după încheierea proiectelor Phare.
În luna iulie 2008, Asociaţia Telefonul Copilului, în parteneriat cu Romtelecom (în prezent – Telekom Romania), i-a fost acordată de către Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii, licenţa pentru implementarea numărului unic european de asistenţă pentru copii, 116 111. Începând cu data de 1 octombrie 2008 acesta a devenit funcţional la nivelul întregii ţări. România a fost a treia ţară din Uniunea Europeană care a pus la dispoziţia copiilor acest număr unic.